Sekarang World Cup dah start and so far game mana yg jadi tumpuan? Spaniards kalah dengan Dutch? Controversial penalty dalam game opening Brazil vs Croatia? Jadi pada hari ni, let's talk about football. So what is football? Is it a game? Is it a war? macamane kita lihat permainan tu? secara professional atau tidak professional? Is it all about passion and love for the game atau alasan untuk kita bermusuhan pada 'musuh' kita?
I have been watching football since I was 10 , sejak tu start dengan liga perdana inggeris. Mula kenal dengan banyak star players and professional footballers through television. banyak great footballers yg TM mula kenal especially David Beckham, Michael Owen, Ronaldo Brazil, Peter Schmeichel, Patrick Viera, Rivaldo, Zinedine Zidane and ramai lagi lah kalau nak list down. And there were many famous incidents in football, Zidane and Materazzi, fantastic freekick by Roberto Carlos against Fabien Barthez, Ilhan Marsiz buat rainbow kat Roberto Carlos, last minute goal by Teddy Sheringham dan Ole Gunnar Solksjaer in UEFA Champions league clash against Bayern Munich.
Zidane VS Materazzi
Banyak juga perubahan dan evolusi dalam bola sepak terutama dari segi undang-undang, contoh macam goal technology decision system, introducing the extra referee di tepi goal, and masa world cup 2014 ni, quite surprised dgn evolution referee spray something macam 'snow' dkt kaki player yang buat benteng masa freekick! And then the new camera angle bird's eye view dalam LIVE game. Jadi terlalu banyak dah evolusi dan perubahan dalam sukan terkenal di dunia ni. Semuany menjadikan game bola sepak jadi lebih advance!
Ronaldo ambil Freekick masa game El Classico
Arwah papa TM dulu footballer juga, papa TM bermain position penjaga gol. And he trained my eldest brother sampai dapat main Johor FC piala presiden, and what happened was, pasal ada masalah pengurusan dalaman (well if you catch what I mean), my brother tak dapat peluang bermain untuk team Johor FC lg. Papa masa tu mmg kecewa betul lah, tp itula realiti dalam bola sepak, di mana-mana ada berlaku cuma masalahnya, sikap professionalism dalam bola sepak itu masih ada lagi ke di Malaysia?
Personally, TM rasa bola sepak Malaysia semakin maju dari hari ke hari, honestly tgk banyak perubahan positif, bukan sahaja dalam pasukan Johor Darul Takzim, tapi di kelab-kelab lain juga, mcm Felda United, Pulau Pinang, Sarawak, Kelantan dan banyak lagi la kalau nak sebut. ada banyak perubahan positif dari tahun demi tahun.banyak sponsorship dan pelabur mula datang ke Malaysia, dan harapan TM adalah perubahan ini perlu lebih konsisten mula dari sekarang. Sikap professionalisme tu perlu ditanam dalam diri penyokong khasnya, sebab banyak dah berlaku kes gaduh lepas game bola. banyak kes mati dalam bola sepak, dan ini satu perkara yang menyedihkan. FIFA dan football experts seluruh dunia memerhatikan kita.
Kalau nak tgk negara lain, cuba kita tgk contoh terbaikla, negara Jepun. sebab apa? diorang org asia juga, nak kata saiz kecik, orang Jepun dah buktikan diorang kecik-kecik cili padi juga 'Samurai Blue' ni. Cuba bayangkan satu hari nnt, Malaysia masuk world cup dan satu dunia kenal kita sebagai 'Harimau Malaya' takpun 'Malayan Tiger' pastu final lawan Spain ke, Brazil ke, Germany ke, Holland ke.kita tgk camne Mahali jaga Arjen Robben, Ronaldo amek freekick pastu Khairul Fahmi Che Mat save bola tu.Fuhhhhhhh mmg bestkan? itu smua boleh jadi kenyataan kalau kita mulakan dari asas, dari pengurusan kelab, para penyokong, dan pihak atasan peringkat negara. tanamkan sikap professionalisme dan bersatu demi pembangunan bola sepak negara kita.
Siapa yang taknak tgk negara kita masuk World Cup. pehhh mmg best kalau betol2 jadi kenyataan. InshaAllah kita boleh usaha sama-sama. cuma kita kena lah buat perubahan, fikir positif, jauhkan kroni dan perkauman dalam bola sepak. Di negara-negara eropah, mereka menjalankan kempen anti racism, jadi sekurang-kurangnya ada perubahan positif dalam perkembangan bola sepak mereka. Apa salahnya kalau kita bersatu kan? Satu lagi sikap yg boleh jd contoh,cuba tgk warga Jepun, lepas game lawan Ivory Coast aritu, diorg kutip sampah sarap dekat stadium tu, seriously mmg kagum dan teruja dengan budaya sikap mereka. Ada protokol 5S di malaysia Sapu, sisih,susun, seragam dan sentiasa amal. tapi di Jepun ada 3S je sebab lagi 2S tu diorg cakap dah mmg ada dalam diri mereka! pehh seriously?
Personally, TM rasa bola sepak Malaysia semakin maju dari hari ke hari, honestly tgk banyak perubahan positif, bukan sahaja dalam pasukan Johor Darul Takzim, tapi di kelab-kelab lain juga, mcm Felda United, Pulau Pinang, Sarawak, Kelantan dan banyak lagi la kalau nak sebut. ada banyak perubahan positif dari tahun demi tahun.banyak sponsorship dan pelabur mula datang ke Malaysia, dan harapan TM adalah perubahan ini perlu lebih konsisten mula dari sekarang. Sikap professionalisme tu perlu ditanam dalam diri penyokong khasnya, sebab banyak dah berlaku kes gaduh lepas game bola. banyak kes mati dalam bola sepak, dan ini satu perkara yang menyedihkan. FIFA dan football experts seluruh dunia memerhatikan kita.
Kalau nak tgk negara lain, cuba kita tgk contoh terbaikla, negara Jepun. sebab apa? diorang org asia juga, nak kata saiz kecik, orang Jepun dah buktikan diorang kecik-kecik cili padi juga 'Samurai Blue' ni. Cuba bayangkan satu hari nnt, Malaysia masuk world cup dan satu dunia kenal kita sebagai 'Harimau Malaya' takpun 'Malayan Tiger' pastu final lawan Spain ke, Brazil ke, Germany ke, Holland ke.kita tgk camne Mahali jaga Arjen Robben, Ronaldo amek freekick pastu Khairul Fahmi Che Mat save bola tu.Fuhhhhhhh mmg bestkan? itu smua boleh jadi kenyataan kalau kita mulakan dari asas, dari pengurusan kelab, para penyokong, dan pihak atasan peringkat negara. tanamkan sikap professionalisme dan bersatu demi pembangunan bola sepak negara kita.
Siapa yang taknak tgk negara kita masuk World Cup. pehhh mmg best kalau betol2 jadi kenyataan. InshaAllah kita boleh usaha sama-sama. cuma kita kena lah buat perubahan, fikir positif, jauhkan kroni dan perkauman dalam bola sepak. Di negara-negara eropah, mereka menjalankan kempen anti racism, jadi sekurang-kurangnya ada perubahan positif dalam perkembangan bola sepak mereka. Apa salahnya kalau kita bersatu kan? Satu lagi sikap yg boleh jd contoh,cuba tgk warga Jepun, lepas game lawan Ivory Coast aritu, diorg kutip sampah sarap dekat stadium tu, seriously mmg kagum dan teruja dengan budaya sikap mereka. Ada protokol 5S di malaysia Sapu, sisih,susun, seragam dan sentiasa amal. tapi di Jepun ada 3S je sebab lagi 2S tu diorg cakap dah mmg ada dalam diri mereka! pehh seriously?
Orang jepun kutip sampah sarap
Jadi marilah kita sama-sama ubah sikap kita dan pandangan kita terhadap bola sepak. Bola sepak bukan lah satu platform untuk kita bermusuhan terutama bila kita adalah umat yang beragama islam, yang dikurniakan akal fikiran yang cerdas dan logik, yang mempunyai akhlak mulia dan yang paling penting kita BERSAUDARA. Kalah menang seri itu semua adat permainan, dan takdir yang Allah aturkan. Kena redha dan sabar, semua yg berlaku ade hikmahNya. Jangan jadikan bola sepak dimana bola sepak is a beautiful game terus menjadi kotor dan berkulat. Pesanan khidmat masyarakat ini dibawa khas oleh Taleeb Mizad haha!
Pemain kebangsaan
Jadi marilah kita sama-sama bersyukur sebab diberi nikmat oleh Allah utk tgk World Cup ni dengan tubuh badan yang sihat, mata yang jelas lagi untuk tonton. Ini smua nikmat dan jangan kita kufur nikmat tambah lg bulan puasa ni, boleh la kita stay up dan terus sahur kan? Sentiasa la ingat pada mati, ia sentiasa, sentiasa hampir dengan kita. ingat ya! Apa-apa pun all the best kepada semua 32 negara dalam World Cup 2014. InshaAllah satu hari nnt Malaysia plak masuk World Cup! Cuba bayangkan kalau undian kumpulan macam kat bawah ni jadi realiti hoho
Sekian saja, salam maju jaya untuk pasukan bola sepak negara kita, dan semoga akan jadi lebih baik demi negara kita yang tercinta! Tanah tumpahnya darahku! Assalam!



